Mini-VvE’s en regelgeving: gezond verstand vereist

Voor alle VvE’s in Nederland gelden dezelfde wettelijke regels – ongeacht de grootte. Maar hoe verstandig is dat voor een VvE met slechts twee of drie appartementen? In de praktijk blijkt dat veel modelreglementen niet goed aansluiten bij zogeheten mini-VvE’s. In dit artikel duiken we dieper in de knelpunten en geven we praktische handvatten.

Onmogelijke eisen voor kleine VvE’s

Een VvE met slechts twee leden moet volgens de wet en het reglement een bestuur en een kascommissie hebben. Maar die kascommissie moet bestaan uit ten minste twee leden die géén deel uitmaken van het bestuur. Bij een mini-VvE is dat simpelweg onmogelijk. Toch geldt de verplichting nog altijd, ook voor de kleinste verenigingen.

Ook de verplichting om een aparte bankrekening te openen op naam van de VvE kan een flinke drempel vormen. De kosten staan vaak niet in verhouding tot de beperkte geldstromen binnen een mini-VvE. Toch mag het gebruik van een privé-rekening niet.

Afwijken van de regels in goed overleg

In de praktijk blijkt dat mini-VvE’s veel op basis van vertrouwen regelen. Jaarstukken worden niet altijd formeel opgesteld, en besluiten worden informeel genomen tijdens een goed gesprek onder buren. Hoewel dit afwijkt van de formele regels in het modelreglement, is het vaak de meest werkbare oplossing.

Een voorbeeld: nieuwe kozijnen vallen formeel onder gemeenschappelijk eigendom. Maar als één eigenaar besluit om zelf kozijnen te vervangen, ontstaat een probleem wanneer de andere eigenaar later wél aanspraak maakt op de VvE-reserve. Goede afspraken hierover zijn essentieel.

Wat als de situatie verandert?

Een veelvoorkomend risico bij mini-VvE’s is dat een nieuwe eigenaar zich wél strikt op het modelreglement beroept. Afspraken die mondeling zijn gemaakt, verliezen dan hun kracht. Dat kan leiden tot vervelende discussies en onverwachte kosten.

Gezond verstand is leidend

Iedereen begrijpt dat een VvE met 8 appartementen zich aan andere organisatorische eisen moet houden dan een VvE met 2 woningen. Maar de wet maakt geen onderscheid. Daarom is het belangrijk om als mini-VvE goed en verstandig om te gaan met de regels en waar nodig tóch een vorm van administratie en besluitvorming bij te houden.

Hoe dan wel?

Zelfs met twee leden kun je een eenvoudige administratie voeren:

Solvve helpt, ook bij kleine VvE’s

Ook als je een kleine VvE hebt, kun je gebruik maken van Solvve. Je houdt eenvoudig een overzicht bij van je documenten, taken, afspraken en kosten – en alles staat veilig opgeslagen. Zo voldoe je aan de wet, maar zonder onnodige complexiteit.

Start vandaag nog je gratis proefperiode van 30 dagen
Heb je vragen? Neem contact met ons op via info@solvve.nl